fredag 1 februari 2013

Fredagsfunderingar från soffan

Den här fredagen har ägnats åt skrivbordsarbete... I mitt fall innebär det att jag INTE sitter vid ett skrivbord - en för mig helt onaturlig arbetsställning. 

Jag förstår mycket väl att mina elever föredrar att sitta på andra platser än klassrummets bänkar när de läser och arbetar... Men ibland behövs det för närhetens och enkelhetens skull. Sorry!

På mitt arbetsrum på jobbet skulle jag mycket hellre ha en IKEA schäslong och en schysst lampa när jag arbetar. Jag är mer kreativ, fokuserad och avstressad när jag arbetar hemifrån. Med den digitala skolan är det dags att avskaffa de strikta arbetsplatsförlagda tiderna och se mer flexibelt på lärares OCH elevers arbetstid. 

Det känns självklart att i större utsträckning använda de digitala kontaktytor vi faktiskt har. Ibland kanske det till och med kan fungera bättre! Jag säger inte att vi ska avskaffa tiden i klassrummet, men att vi ibland kan låta arbetet fortgå också på andra arenor. 

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar