torsdag 9 februari 2012

Va skriver du på engelska...? säger min elev

Nej jag lovar att skriva på svenska i fortsättningen. Tanken är att jag ska försöka matblogga under de kommande veckorna... Det blir säkerligen matbloggande utifrån mitt eget perspektiv som språklärare.
Under åren som lärare på Hotell- och restaurangprogrammet och numera Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ölands Gymnasium i Borgholm har jag lärt mig mer om mat från mina elever och kolleger på Halltorps gästgiveri. Men jag har ett genuint matintresse i botten som jag utgår ifrån när jag försöker göra min undervisning programanpassad.

Mina specialområden kopplade till mat:

* Kokböcker och facklitteratur - jag är en boknörd av rang och plöjer igenom det mesta värt att läsa inom matgenren. Senast läste jag Matmolekyler av Lisa Förare Winbladh och Malin Sandström som jag varmt kan rekommendera. Den är både intressant och lärorik!
 
* Biodling - jag har ett specialintresse för allt som rör honung sedan jag som barn följde med min farfar ut i bigården. Nu har jag och min man två egna bisamhällen.

* Safta, sylta och konservera - vi tar vara på i stort sett allt som vår trädgård och omgivningarna har att ge. Jag har många guldkorn i min receptsamling.

* Kryddväxter - under snö och ogräs har jag mitt eget kryddland med det mesta i kryddväg. Mitt specialintresse har varit myntor - som mest hade jag 10 olika varianter, bland annat citronmynta och chokladmynta. Mitt kryddland ska få en make-over till våren och bli större och ogräsfritt. Tyvärr dog mitt fina olivträd nu i vinter och måste ersättas det med.

* Bakning - jag älskar att baka alla sorters bröd och bakverk egentligen. Vi bakar allt vårt bröd själva och köper i princip aldrig kakor eller bullar...

* Branschkunskap - faktum är att jag sedan barnsben haft nära kontakt med restaurangbranschen genom en släkting. Det är en välrenommerad restaurang som jag fortfarande idag har förmånen att ofta få besöka för att avnjuta fantastiskt goda middagar.

Varmt välkommen att följa mig och mina elever både här på bloggarna - du hittar elevernas bloggar i listen till höger och på Twitter.

2 kommentarer:

  1. Hej på er!
    Vilka fina bloggar ni börjat på, ska kika närmare på alla nu i helgen! Ska bli kul att träffa er också. Vi ses den 8:e!
    Hälsn. Kryddburken-Linda

    SvaraRadera
  2. Välkommen till oss!
    Vi ser verkligen fram emot att få träffa dig!

    SvaraRadera